"Dziecko ze swej natury jest bardzo ruchliwe, ma potrzebę bycia zajętym. Wszystko je interesuje, ciekawi; jest wścibskie, dociekliwe. Ciągle pyta, szpera, dotyka, podgląda, psuje; nieustannie eksperymentuje, weryfikuje; najpierw działa potem ocenia."(1)
"W rozwoju psychicznym dziecka bardzo istotną rolę odgrywa zabawa. Różne rodzaje zabaw, odpowiednio dobranych do wieku i możliwości psychofizycznych małego dziecka, poza doskonaleniem sprawności ruchowej i manualnej, opanowywaniem czynności precyzyjnych, ćwiczą koordynację wzrokowo-słuchową, uczą spostrzegania, obserwowania, kojarzenia pojęć, logicznego myślenia."(2) Zabawa stwarza wiele okazji do rozwoju społecznego dziecka - dzięki niej, bowiem, uczy się ono współdziałania i współżycia w grupie rówieśniczej. Bawiąc się, cieszy się z towarzystwa innych osób, uczy się tolerować ich "inność", musi podporządkować się obowiązującym regułom postępowania.
Tymczasem dziecko wciągnięte w wir obowiązków szkolnych, skazane jest na znaczne ograniczenie możliwości ruchu, spędzanie wielu godzin w ławie szkolnej i swoistą dyscyplinę... - jednym słowem na swoistą monotonię szkolnego życia, do której bardzo trudno jest mu przywyknąć?
Stąd, wydaje się słuszne aby oprócz szczegółowo opracowanych kryteriów ocen, wymagań i zagadnień programowych, szkoła miała do zaoferowania "COŚ" jeszcze. Coś, co zaspokoi wpisane w naturę dzieci potrzeby: ruchu i zabawy.
Oferta ta przybierać może różne formy wypracowane przez pracowników danej placówki. Mogą to być przedmiotowe koła zainteresowań, spotkania teatralne, cykliczne wyjścia do kina, festyny dochodowe, wycieczki, konkursy a także imprezy szkolne i środowiskowe. Sposób ich organizacji, czas realizacji, osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań, powinny być dokładnie określone w tzw. planie, harmonogramie, imprez. Warto jednak zatroszczyć się, by ów harmonogram kierowany był do konkretnej grupy wiekowej dzieci, z uwagi na dość znaczące różnice w ich rozwoju psychofizycznym i zróżnicowany stopień dojrzałości.
Powstaje więc potrzeba wyodrębnienia w szkole podstawowej takich grup.
Nie jest to trudne. W placówce, w której pracuję funkcjonują 3 grupy i dodam nieskromnie - taki system się sprawdza:
Pacholęta dzieci z klas I - II
Sztubacy uczniowie klas III - IV
Żacy klasy V - VI.
Wspomniany wyżej harmonogram imprez planuje się dla konkretnej grupy, na której czele stoi nauczyciel-koordynator działań (opiekun grupy wiekowej). Jego zadaniem jest dobór imprez, spotkań, uroczystości, konkursów, apeli itd., na podstawie zebranych od wychowawców (na początku każdego roku szkolnego) pomysłów. Powstały w ten sposób plan działań przekazuje się zainteresowanym nauczycielom do realizacji w trakcie całego roku.
Poniżej zamieszczę scenariusz jednej z imprez przeznaczonych dla grupy wiekowej: Sztubacy. Dotyczyć on będzie tzw. "chrztu", który przechodzą w mojej szkole uczniowie klas III - nowowstępujący do starszej grupy; a także przykładowe plany pracy przygotowane przez koleżanki.
1 - Hanisz J.: Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku, klasy I-III, WSiP Warszawa 1999 r., s. 41 2 - Jaczewski A.: Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSiP Warszawa 1993 r., s. 66
(...)
mgr Anna Piekarska Szkoła Podstawowa w Paterku |